Bij het opstarten van deze blog zijn we niet echt bij het begin begonnen: de voorstelling van de koekjesmakerij Desobry.

Desobry is vandaag een paradepaardje van de Waalse economie en exporteert naar meer dan veertig landen.

De inwoners van Doornik kennen de koekjesmakerij Desobry goed, maar in de rest van België blijft die onbekend. De geschiedenis verklaart waarom.

 

Wie is Desobry?

Desobry is de familienaam van Léon Desobry. In 1947 bakt hij zijn eerste koekjes in zijn atelier te Doornik.

 

De eerste Desobry koekjesdozen

Het familiebedrijf wordt achtereenvolgens verkocht aan grote internationale groepen: in 1981 aan het Amerikaanse Pillsbury, vervolgens aan de het Engelse Diageo en tot slot aan de Belgische groep CNP, die Albert Frère van 1997 tot 1999 leidt.

Gedurende die twintig jaar maakt de Belgische koekjesmakerij Desobry geen deel uit van de plannen van de aandeelhouders. Er wordt weinig aandacht aan geschonken en weinig in geïnvesteerd.

Toch is de onderneming winstgevend en blijft die financieel gezond. Desobry is op dat moment een Belgische koekjesfabrikant die alleen koekjesassortimenten verkoopt, in kartonnen of metalen dozen. Deze dozen worden het meest verkocht aan private labels (ook wel huismerken genaamd).

Daardoor raakt de naam Desobry nooit bekend bij het grote publiek.

 

Een sprong voorwaarts, terug naar de roots

Het jaar 2000 wordt voor de Belgische koekjesmakerij Desobry niet gekenmerkt door de millenniumbug, maar wel door een radicale verandering.

Thierry Huet beslist een managementbuy-out door te voeren. Dat is een overname van de onderneming door de directie ervan.

Voor de koekjesmakerij betekent dat een echte terugkeer naar de roots. De koekjesmakerij wordt op die manier opnieuw een Belgisch familiebedrijf. Wanneer het akkoord met CNP gesloten is, moet alles nog gebeuren. De koekjesmakerij groeit, ontwerpt nieuwe verpakkingen, innoveert en neemt risico’s.

Dat blijkt uit de lancering van koekjes met bloemensmaken: met lavendel, met rozen en met klaprozen. Die lancering wordt helaas geen succes. Jammer, want we denken vandaag dat het grote publiek deze smaken wel zou appreciëren.

 

2010

Desobry maakt zijn eerste monoproducten, dozen met slechts een soort koekjes.

Dat is een mooie vooruitgang voor de onderneming, die tot dan alleen koekjesassortimenten produceerde. Er worden nieuwe koekjes ontwikkeld (Mignardises, Ganaches, Perles) en er komen nieuwe kartonnen luxedozen: de Luxury Collections.

2010 is ook het jaar waarin Thierry Huet voor het eerst wordt genomineerd voor de verkiezing van Manager van het Jaar.

 

2012

Er wordt een exclusief assortiment gelanceerd in samenwerking met het gastronomische restaurant Comme chez Soi.

Deze samenwerking leidt tot de ontwikkeling van koekjes met citroen en gember en koekjes met amandelen en ras el hanout, met zeer speciale verpakkingen.

Desobry & “Comme chez Soi” koekjes

2013

De eerste communicatiecampagne van Desobry wordt gelanceerd. De slogan ‘Desobry, de koekjes die rijmen op ‘i’’ wordt een groot succes op de Belgische radio en televisie. De Franstalige radiospot Canari wint trouwens een prijs van Ultraspot. Het zijn korte uit de toon vallende filmpjes. Hier zijn enkele voorbeelden.

Er zijn ook onze radio campagnes op onze soundcloud hier !

 

2016

Desobry blijft innoveren en lanceert de Moment Boxes en het snackassortiment, met specifieke kleurcodes.

De vier Moment Boxes van Desobry

 

Leuk weetje: Desobry ontvangt in februari 2016 voor het eerst in zijn geschiedenis een Belgische eerste minister, Charles Michel. Een mooie erkenning voor iedereen die er werkt!

 

 

Onze Belgische koekjesmakerij vandaag

Kortom, Desobry is vandaag een Belgische koekjesmakerij van familieformaat. Maar het is vooral een kmo die kwaliteitsvolle koekjes maakt, innoveert en overal ter wereld exporteert, en waarvan het hoofdkantoor in de Belgische stad Doornik ligt.

En hoe lang ken jij Desobry al?

 

Vertel ons alles in de comments!